ANDREA GRIGEROVÁ

Oblékám vaše texty tak, aby s vámi ladily


Jak pojmout prezentaci? Jako odborník, nebo neřízená střela?

Nadělila jsem si příjemný přednáškový den. Těšila jsem se na známé, které tam potkám a na moudra, která mi přinesou nějaké ty AHA momenty.  A světe div se, největší AHA, které jsem si odnášela, bylo pracovní.

Vážení přátelé, já jsem přišla na objev století. Po zhlédnutí všech sobotních přednášek už vím, že neexistuje jediná správná odpověď na otázku, kterou slýchám tak často.

 „Jakou si mám připravit prezentaci?“.

Takže, jestli vás v blízké době čeká vystoupení na nějaké přednášce, konferenci, webináři, prostě akci pro lidi, čtete dál. Mě totiž secvaklo jak vám ulehčit rozhodování „jak mám prezentaci pojmout“, a sepsala jsem to. A protože takové vystoupení potká jednou každého, čtěte už dopředu. 🙂

Na pódiu se vystřídalo 10 přednášejících a já jsem s úžasem pochopila, že výběr

„ Jaká prezentace je vhodná právě pro mne“

má zcela jasná pravidla. A já vám to musím napsat. Protože bylo hodně, ale opravdu hodně znát, kdo si našel svůj styl nejen vystupování, ale i prezentace a kdo ho ještě hledá. Všechny ženy a jeden muž na pódiu byli zajímavé osobnosti, bylo velmi příjemné je poslouchat a poskytly mi spoustu inspirace. A protože to byly osobnosti velmi rozdílné, před očima se mi jasně objevily 4 různé typy řečníků.

Najdete se v nich? Podívejte se na svá silná a slabá místa v prezentaci, bude to pro vás vodítko.

Způsob, jakým připravíte prezentaci, závisí na vašem charakteru, charisma a schopnostech.

TYPOLOGIE ŘEČNÍKŮ:

EXTROVERTI

Jsou lidé, kteří působí jako neřízená střela. Sálá z nich energie, emoce tryskají a máte co dělat, abyste je stíhali pobrat. Takoví řečníci potřebují prezentaci jako spoluhráče. Sparingpartnera. Vedou s ní dialog, slajdy za zády je doplňují ve vhodné chvíli a textem či obrázkem jim nahrávají na smeč. Zároveň je prezentace nenápadně usměrňuje a donutí držet se tématu.

Extroverti zpravidla nemívají problémy zapojit posluchače. Ať je to formou přímých otázek nebo i různých fyzických více či méně náročných aktivit. Doporučuji introvertům v publiku přichystat si únikovou trasu, pokud nemají chuť na povel divoce křepčit či nahlas křičet.  Řečníkům – extrovertům je styl prezentace většinou úplně ukradený. Míchají na jedné stránce několik druhů a řezů písma, barvy neřeší (oblíbená červená to jistí) a obrázky vybírají podle toho, u kterého se víc pobaví.  Ale publikum jim to rádo odpustí, ono se totiž také baví. Mé doporučení – extroverti hlídejte se, abyste neztratili niť a nezanedbali logickou strukturu prezentace. Potom kromě zábavy poskytnete publiku i nějakou tu zásadní a hlavní myšlenku.

pexels-photo-167523-medium

INTROVERTI

Introverti mají skvělé prezentace, pokud se dokáží naladit na sebe a na publikum. Nejsou nápadné, nemají efekty, nejsou většinou ani extra vtipné a nemají za cíl šokovat či bavit. Ale dokáží podvědomě vzbudit v publiku přesně ten pocit, tu emoci, kterou chce řečník předat. Nenásilně takovým způsobem, že si to posluchač ani neuvědomí. Je to taková komunikace podvědomých signálů a reakcí. Introvert předává svou myšlenku poutavým příběhem, pečlivě vybraným obrázkem, který má právě tu emoci, kterou chce introvert sdílet. A tím, že má introvert antény daleko do publika, které detekují aktuální náladu, rozpoložení, složení a očekávání lidí, tak prezentaci automaticky tomu všemu přizpůsobí.

Sice žádný Wow efekt, ale příjemný pocit, který zůstává dlouho a přesvědčí.  Introvert nikdy nesklouzne k plytké, povrchní prezentaci, která má jen pobavit. Ano, může někdy možná nudit, ale nebude povrchní. Řečník – introvert promyslí předem strukturu (aby se měl čeho držet) i zpracování prezentace. Nenajdete u něj Comics Sans  a barvy a fotky pečlivě ladí do společné harmonie. Ale asi to na výsledku nepoznáte, bude působit naprosto přirozeně.  A většinou ho ani nenapadne, že by příprava prezentace měla být nějaká věda. Mají to vrozené. Stejně přirozeně umí vtáhnout do děje i své publikum, příběhem, řečnickými otázkami, a když dojde i na nějakou fyzickou aktivitu, tak takovým způsobem, který příliš nenarušuje komfortní zóny posluchačů.

person-woman-apple-hotel-medium

ODBORNÍCI

Jsou lidé, které ani nenapadne vystoupit bez prezentace. Mají ji velmi dobře připravenou, graficky zpracovanou na úrovni, perfektní slajdy, a tak akorát barvy. Jenom… pokud zůstanou pouze u té odbornosti, nedaří se jim do ní úplně vtáhnout publikum. Nepředají mu emoce, neumí ho zapojit. Může to být tím, že publikum není přesně jejich cílová skupina. Nebo tím, že se zaměřují spíše na fakta než na prožitek, který si má posluchač odnést. Anebo jsou odborníci – introverti, kteří to mají nutně těžší než charismatický extrovert.

Hůře se jim vyjadřují navenek emoce, a když je nezačlení do prezentace jinou formou a upřednostní fakta a data, tak nevysílají publiku srozumitelné signály. Řešením je emoce vpašovat na slajdy pomocí barev, fotek, které je vyjadřují a fontů, které na ně naladí. Odborníci publikum moc nezapojují, někdy zkouší otázky, ale ne vždy to funguje. Vzpomínám si, že jsem jednou viděla přednášku z organické chemie zpracovanou jako samé obrázky. To byla síla. Takže i odborník se může odvázat a využít na maximum možnosti, které mu může poskytnout prezentace. A sice spojení s publikem a emoce.

startup-photo-medium

CHARISMATICKÉ OSOBNOSTI

Jsou lidé, kteří za zády nepotřebují nic promítat. Ani je nenapadne prezentaci si připravovat. Nechají se vést intuicí a jejich vystoupení působí jako spontánní projev bez přípravy. TOP mezi řečníky.  Utáhnout vše jen svým projevem. Tento způsob prezentace vyžaduje silnou osobnost, obrovskou zkušenost v oblasti, o které mluvíte, neotřesitelnou víru v to, co děláte a charisma.

Vystoupit před publikum se svými sny, emocemi a zcela ignorovat myšlenky na „conatořeknoulidé“. Působit jako odborník, ale zároveň dávat najevo, že mluvíte o něčem, co důvěrně znáte a je to součástí vašeho každodenního života a lidství. Takoví řečníci vtáhnou publikum do své přednášky tak, že přestane vnímat čas. Posluchači se stanou na chvíli rovnocennou součástí prezentace. Má to jen jednu chybu. V sobotu po vystoupení takové osobnosti (Terezy Kramerové) jsem přestala další přednášky vnímat. A charismatické osobnosti nikdy nebudou číst články „Jak pojmout prezentaci“. 🙂

14517643_1262101093831859_3250678367538962975_n


Každá prezentace je úzce spjatá s osobností přednášejícího. A pokud si rozumí a jsou spolu zajedno, tak je to bomba. A lidé to cítí, pochopí a jsou nadšení.

Sebelepší šablona neudělá dobrou prezentaci, a jsem přesvědčena, že ani sebelepší prezentace vyrobená externím člověkem na míru nebude mít takový účinek, jako pár slajdů, ze kterých půjde právě ta energie „TO JSEM JÁ“.

Třeba se v typologii najdete a uleví se vám, že tak, jak to děláte, je to úplně v pořádku. Anebo že tak, jak to chcete dělat, ale netroufáte si, tak přesně tak byste to dělat měli. Budete v pohodě, přirození a publikum vás bude milovat.

 

Když lidé odchází z mého semináře Prezentace, které baví, jsou překvapení. Překvapení proto, že najednou vidí prezentace z úplně jiného úhlu. Ale úplně jiného. Musí si v hlavě přeskládat vše, co si doposud mysleli.

Neučím je postup, ale změnit přístup.

A jenom pokud poznáte, jak v prezentaci zúročit svůj styl, tak budete mít fakt dobrého parťáka při přednášení kdekoli a kdykoli.

A co vy, už víte, jaký typ jste?

Pokud vám není úplně jasné, jak využít ve svůj prospěch řeč obrázků a fotek, přečtěte si e-book zdarma Naučte se řeč fotek.

 

andrea@grigerova.cz

Ukazuji lidem cestu jak vytvořit nevšední prezentaci v PowerPointu, aby vzbudila emoce, vtáhla účastníky do děje a zanechala jedinečný dojem. Více informací o mně najdete tady>>

Komentáře

  • Texty, kterým to sekne

    4 tipy pro profesionální vzhled textu

  • ZAJÍMAJÍ MNE NOVÉ ČLÁNKY

  • Nejnovější příspěvky

  • Rubriky