ANDREA GRIGEROVÁ

Oblékám vaše texty tak, aby s vámi ladily


Klíč k sobě

Chcete se lépe poznat?

Přečetla jsem knihu. To není nic nového, čtu stále a všude. Ale tato kniha mne donutila podělit se s kamarádkami. Vzala jsem ji večer na posezení do hospůdky a měla takový úspěch, že nás (5 holek), bylo slyšet až ven. Hádaly jsme (pozor, ne hádaly jsme se, ale hádaly jsme…), která kam patříme. Rozumějte: do které z osmi škatulek, které jsou v knize popsány. Fakt doporučuji na dámskou jízdu!

Navíc mi krásně zapadla do mé práce. To je divné, protože vůbec není z mého oboru. Já se zaměřuji na písmo, barvy a prostor – knížka byla o oblečení. Jak je to možné?

V knize Móda a duše od Táni Havlíčkové není popsané co si vzít na sebe, jaké hadry frčí a co které postavě ladí. Je překvapivě opravdu o duši. O tom, že oblečení vyjadřuje Váš charakter, vnímání a osobnost. Nemusíte ani otevřít pusu a už si o vás ostatní dělají názor podle vašeho oblečení. A pouze když ladí s vaší duší, tak vyjadřuje vás. Krása, že? No a teď ty mé asociace.

Já to samé tvrdím o písmu. Jakýkoli váš text má širokou paletu výrazů. Sepíšete článek a pak ho oblékáte. Vybíráte písmo, barvy, velikosti, zvýrazňujete. A když jsem četla knihu Móda a duše, kde autorka rozděluje ženy do 8 typů, úplně mi pro každý typ v hlavě naskakovalo písmo, kterým by každá z nich psala. Tomu se říká profesionální deformace :-).

Úplně jiné písmo zvolí „romantická princezna“, a jiné „extravagantní hvězda“. Barvy budou používat odlišné a zvýraznění textu – první si na něj moc nepotrpí, zato druhá, ta předvede všechny možnosti od tučného písma, až po kapitálky.

Úžasné. Krásně to do sebe zapadá.

Tak jestli jste některá (pokud čtou páni, tak prominou) četla tuto knihu také, zkuste popřemýšlet nejenom o tom, jak svou duši nechat promlouvat nejen tím, jak se oblékáte.

Poznámka: následující rozbor písma platí pro nadpisy a text, který chceme zvýraznit. Tam se charakter člověka projeví nejsnáze. Není samozřejmě reálné, že bychom tyto fonty používali stále a pro běžný text. Ukázky písma jsou pouze ilustrační.
 

Romantická princezna

Má ráda ručně psané písmo, font něžný, ženský. Žádná tučná, velká, tlustá písmena. Miluje drobnosti, jako je vlnovka nebo přechod z jemné do silnější čáry.  Některým princeznám nevadí ani kudrlinky, jiné se jim vyhýbají, ale stejně si vyberou jemné, harmonické písmo. Záleží jí na tom, aby text vypadal upravený a ladil.

princezna

 

Elegantní dáma

Elegantní dáma nevybočuje z řady. Nesnáší extravagance, nečekejte od ní tedy žádné výrazné, neobvyklé, speciální fonty. Nemá potřebu vybočovat z řady, její silná stránka je klasika, tradice, nadčasová elegance. A tu najde v nenápadnějších fontech, zejména patkových. Bezpatkové jí tolik neosloví, je pro ni příliš technické a studené. Může jít cestou klasiky – Times New Roman (víte proč je symbolem důvěryhodnosti?), nebo jemu podobných fontů s nádechem solidnosti, spolehlivosti a nadčasovosti.

Dáma

 

 Okázalá diva  

Okázalá diva je také velmi ženská ale úplně jiná, než romantická princezna. Psací písmo ano může být, jen žádné zbytečné vlnovky a hlavně ne kudrlinky! Vybere si písmo, které je přímé a vypadá jako poznámky nebo pánský styl. Z klasických fontů má raději jasné bezpatkové písmo, které má svou skrytou noblesu v jednoduchosti. Žádné úzké, zhuštěné, kdepak. Pěkné, čisté tvary, rozložené v celé své kráse. Patkové jí tolik nesedí. Není tradiční, je svá.

diva

 

Avantgardní čarodějka

Tady je výběr těžký. Každá čarodějka je originál a přesně ví, jaké písmo na ni působí dobře a jaké ne. Cítí to. Protože je vnímavá na emoce, kloní se spíše k ručně psanému písmu, ale nelíbí se jí ani kudrlinky ani příliš jednoduché písmo. Nerozeznává patkové a bezpatkové, jde podle svého instinktu. Potřebuje do textu promítnout stabilitu a svou přirozenou důstojnost a zjemnit ho sem tam nějakou tou křivkou, která mu dodá na ženskosti.

carodejka

 

Sportovní kamarádka

Kamarádka nemá čas takové zbytečnosti řešit. Většina z nich úspěšně ignoruje, že existuje výběr fontů a prostě píše. Jakým písmem, to jí je jedno. Prostě tím, které je tam nastavené. Že se jmenuje Calibri? Aha… Výběr jí zbytečně zdržuje a důležité je, aby to šlo přečíst.

kamaradka

 

Ležérní pozorovatelka

Pro ležérní pozorovatelku neznám lepší písmo než je Helvetica. Je nenápadné, působí všedně ale rozhodně všední není. Helvetica je totiž dokonalá. Extravagantní hvězdy budou tvrdit,že je nudná, ale ona má všechny vlastnosti dokonalého partnera. Ideálně doplňuje ostatní fonty, aniž by na sebe strhávala pozornost. Má jasné, pevné tvary, ale nepotřebuje doplňky, zvýraznění, nic takového. Je neutrální a vzbuzuje důvěru.

pozorovatelka

 

Nekonvenční rebelka

Pro nekonvenční rebelku je zbytečné uvádět příklad písma, který ji charakterizuje. Každá rebelka si zakládá na tom, že vybere to své písmo. Něco o tom vím ;-). Je schopná pro stejný článek vybrat jiné písmo v pondělí, jiné v pátek. Protože se pohybuje v naprosto odlišných kolektivech, nasává atmosféru a promítá ji do své práce. Každopádně písmo je pro ni důležitým prvkem, jak vyjádřit svou osobnost. Jestli to některé typy tolik nevnímají, tak rebelka ano.  Málokdy si vybere prvoplánově výrazná písma, ocení spíš rafinované detaily.

rebelka

 

Extravagantní hvězda

Nepřehlédnutelné písmo. Hlavně na nadpisy. Tučné, tlusté, výrazné. Jediný typ, který použije i písmo, které nejde přečíst přes kudrlinky, když má na ně náladu. Hvězdě je to jedno, ona to přečte a jí se to líbí. Žádná další pravidla neuznává.

 

hvezda

 

 

 

Našly jste se? Pokud vás psychologie písma zaujala, mrkněte na to, jak jsme dopadli v anketě Řekni mi jaký používáš font, a já ti řeknu jaký jsi člověk. Písmo mě totiž baví a fakt mám problém si vybrat jen jedno. Tak jako jeden styl oblečení. A díky Táně Havlíčkové už vím proč.

 

P.S.

Mnohé z vás mi píšete, že nevíte, jaké písmo si vybrat pro prezentaci, nebo jiný text. Uvědomujete si, že výběr o vás hodně vypovídá, ale nedokážete se v obrovské nabídce fontů orientovat. Psychologie fontů je zcela nový obor a proto přivítám každou z vás, která se bude ochotna se zapojit do výzkumu. Můžete mi nechat ZDE vaši adresu – pošlu vám anketu, kterou připravuji. Děkuji!

 

 

andrea@grigerova.cz

Ukazuji lidem cestu jak vytvořit nevšední prezentaci v PowerPointu, aby vzbudila emoce, vtáhla účastníky do děje a zanechala jedinečný dojem. Více informací o mně najdete tady>>

Komentáře

  • Texty, kterým to sekne

    4 tipy pro profesionální vzhled textu

  • ZAJÍMAJÍ MNE NOVÉ ČLÁNKY

  • Nejnovější příspěvky

  • Rubriky