Každý z Vás máte myšlenku, se kterou prezentaci vytváříte. To zásadní, co chcete, aby si lidé odnesli.
Chci, abyste OCENILI, jak dobře jsem pracoval.
Chci, abyste PODPOŘILI můj plán.
Chci, abyste SE NADCHLI pro mou knihu.
A aby lidé pochopili smysl Vaší prezentace, musíte jim předat emoci, kterou mají cítit.
Nic z toho nepředáte pouze pomocí textu, grafů, čísel. Musíte vytvořit prezentaci JINAK.
Spojit písmo, barvy, fotky, nebo obrázky v jeden harmonický celek, který předá informace na úrovni vědomé (fakta) i podvědomé (symbolika barev, výběr fontů, uspořádání prvků prezentace,…)
A vy bez rozmýšlení odpovíte „propagoval svou novou knihu, a vypadá to, že je fakt dobrá. Je o šikaně na školách, úplně jsem si vybavil svou třídu před 20-ti lety“. Nebo „byla o vývoji nového produktu, to bych nikdy nevěřil, jaký příběh za tou věcí je. Je fakt dobrý!“. Pokud zareagujete takto, prezentace byla dobrá.
Možná Vás ale vůbec nenapadne, jak byste mohli krátce odpovědět. Nebo se Vám vybaví spousta informací, které na prezentaci zazněly, ale nedokážete je spojit v jednu myšlenku. Tato prezentace nesplnila svůj účel.
Podívejte se na příklad:
Víte o tom, že na celém světě se pouze 0,27% sladké vody hodí k výrobě pitné vody? Zaujme Vás tato informace?
Aha, nezaujme, slyšíte to odjakživa, že vodou je třeba šetřit.
Tak Vám to napíšu černé na bílém:
(reálná prezentace ze SLIDESHARE.net)
Už tomu rozumíte, jak je to důležité? Že stále ne?
To je divné, ani černé na bílém nezabralo. Možná jsem tam měla dát odrážky.
Takhle to nikdy nebude fungovat nikdy.
Pokud na slajd napíšu to, co říkám, a ještě přidám co nejvíc čísel a odrážek, nikdo si nebude lámat hlavu, aby si to reálně představil.
A tím pádem ho to neosloví, nevzbudí to v něm žádné emoce.
POKUD NEVZBUDÍTE V POSLUCHAČI EMOCE, KTERÉ ODPOVÍDAJÍ CÍLI PREZENTACE, NIKDY CÍLE NEDOSÁHNETE.
Zkusíme to jinak:
Mluvíme o naší planetě, představte si ji. Vidíte, že je na ní vody dost, že?
Ale pozor, většina je k uhašení žízně nepoužitelná! Vidíte, jen dvě malé kapičky z toho množství je sladká voda.
Dvě kapičky je málo, ale pitné vody, je ještě méně!
Tak, a teď už posluchač chápe, dovede si to představit.
A vy můžete pokračovat k cíli prezentace. Jestli cíl bude „šetřete vodou“, nebo „mám plán, jak zpracovat mořskou vodu na pitnou“, je na Vás.