Čaj o páté

Čaj o páté

Jaká země se Vám vybaví při přečtení nadpisu? A co po jeho přečtení cítíte? Stres, nebo pohodu?

Právě o pocitech, které řídí naše podvědomí je tento článek. A o tom, jak je můžete využít nejen v prezentacích.

 

Nedávno jsem šla po Jakubském náměstí v Brně, a na první pohled mne zaujala kavárna, kterou jsem já viděla poprvé. Neznamená to, že je nová, prostě jsem si jí dříve nevšimla.DSC00841

Zaujala mne, protože na mne hned dýchl duch Anglie. Takové té „staré dobré Anglie“. Tradiční. Prostě svět Agáty Christie :-).

Chvátala jsem na schůzku, takže jsem kavárnu dál nestudovala (jen rychle vyfotila, omluvte kvalitu fotky). Věnovala jsem jí opravdu jen pár sekund, ale ten dojem, ten ve mně zůstal.

Doma jsem se na fotku dívala a začaly mi docházet nesrovnalosti.

Anglie =čaj, tak co s tím má společného káva?

Možná je to těmi barvami, sytá modrá na výloze a ve výloze jakýsi červený plakát…že by asociace na anglickou vlajku?

Nebo styl té výlohy a dveří – to by mohlo být ono. Kastlová okna, to je v každém pořádném filmu z anglického venkova.

Když jsem zadala výraz kastlová okna do vyhledávače, dokonce mi našel výraz „anglická kastlová okna“, což jsou takové ty výsuvné nahoru.

Pamatujete? Hrdinka ho vždycky vysune nahoru a na někoho volá, nebo hrdina se vykloní a dívá se, kudy utekl zloděj… Možná mi toto připomíná Anglii.

Ale pak mi to došlo.

Nebyla to anglická vlajka, ani „anglická kastlová okna“, i když určitě obojí přispělo k celkovému dojmu, ale hlavně…

Hlavně na mne podvědomě zapůsobil název kavárny. Caffetteria. Co na tom, že je to italská značka restaurace, a prodávají italskou kávu. Nebylo tam totiž

cafeteria písmo

ale

cafeteria písmo2

Přesně takhle:

DSC00840

Už rozumíte?

To, co dodalo korunu barvě a formátu, bylo písmo.

Font, který použili na název kavárny.

Možná se ptáte, proč by mi měl asociovat právě Anglii? Tak to je právě to úžasné, jak lidský mozek funguje.

Písmo se totiž nazývá Times New Roman.

Určitě ho každý znáte, a každý jste ho používal, je to nejznámější patkové písmo. Používali ho dokonce i v USA ve všech vládních dokumentech. Ale kde je ta Anglie?

Vezmu Vás trošku na výlet. Je rok 1931 a britský deník The Times potřeboval změnit font svých novin, aby byl lépe čitelný a vešlo se více textu na jednu stranu. Pan Stanley Morison a Victor Lardent vzali starší písmo Plantin a upravili ho tak, aby splňoval požadavky deníku.

Poprvé bylo Times použito v deníku The Times 3. října 1932 a doposud symbolizuje důstojnost, důvěryhodnost a úctu k hodnotám, tak jako The Times. Však ho také nazvali „Times New Roman“. Exkurze do historie končí :-).

 

Časy se mění, moderní je klást důraz na rychlost, jednoduchost, a neokázalost a tak je písmo Times v různých zemích považováno za „nemoderní“ a „zastaralé“.
V dokumentech a na webových stránkách ho nahradily jiné, modernější a čitelnější fonty, většinou bezpatkové, jako je Arial, Calibri, Helvetica. O těch zase jindy…

Písmo v prezentaci opravdu působí na podvědomí posluchačů.

To jsou právě ty momenty, kdy se z Vaší prezentace stává taková, kterou si lidé zapamatují.

Všechny prostředky (barvy, forma, písmo) se spojí, aby v posluchači vyvolaly jeden jediný dojem. Dojem, který chcete vyvolat.

 

Je velký rozdíl mezi prezentací, kde publikum vidí na slajdech, co chcete říct, a mezi prezentací, kde to i CÍTÍ.

 

Předáte nejen slova, ale i emoce.
Třeba důvěryhodnost anglického gentlemana písmem Times New Roman. Jakým jiným písmem napsat například citát Marka Twaina?

 

twain

 

Psycholog Aric Sigman si je naprosto jistý, že font, který zvolíme, o nás hodně vypovídá. Tak jako psané písmo.

„Tím, že používáte špatný font, můžete na lidi působit nesprávným dojmem a to může mít vliv na rozhodnutí, která utvářejí vaši budoucnost.“
Aric Sigman, psycholog

 

Ve svém pojednání „The psychology of fonts“ dokonce přiřadil známým osobnostem font, které je charakterizuje.
pismo
Zdroj: www.blog.usabilla.com

Nemusíte umět anglicky, podívejte se na obrázku na písmo, kterým je napsané jméno a příjmení osobnosti, a uhádněte, které písmo charakterizuje:

A. Profesionála
B. Sexy kotě
C. Důvěryhodnou osobu
D. Skrblíka

Uhádli jste? Řešení najdete na konci článku:-).
No dobře, napíšu Vám ho hned:

Shelley – Kylie Minogue – sexy kotě
Courier – Ian Beale – skrblík
Verdana: Richard Branson – profesionál
Times: Anna Ford – důvěryhodnost

 

Vidíte, už je to tady zase. Times je prostě důvěryhodný font.

Nepoužívejte ho na letáky pro mateřské školky, nebo komiksové bubliny. Představte si ho jako gentlemana v oblečení šitém na míru.

Přemýšlejte v prezentaci nejenom nad slovy, ale i nad fontem, jakým je napíšete.

 

 

P.S. Aric Sigman je přesvědčený, že vybraný font má takový vliv na čitatele (tj. jaký si o Vás vytvoří úsudek), že stojí za to přemýšlet, jaký použít font pro Váš životopis.

Pokud hledáte místo v seriózní firmě s tradiční firemní kulturou, použijte Times New Roman. Ale pokud se ucházíte o místo v moderní, dynamické firmě s volnou firemní kulturou, použijte raději Calibri, nebo Verdanu. Co vy na to, personalisté?

 

andrea@grigerova.cz
Ukazuji lidem cestu jak vytvořit nevšední prezentaci v PowerPointu, aby vzbudila emoce, vtáhla účastníky do děje a zanechala jedinečný dojem. Více informací o mně najdete tady>>
Komentáře