Tak jak na tom jsme?

 

Výsledky ankety „Řekni mi, jaký používáš font, a já ti řeknu, jaký jsi člověk“

 

Napsala jsem článek Čaj o páté, a uvědomila jsem si, jak velkou moc má písmo. Nejenom informace, kterou nese, ale i samotný font, který si vybereme.

 

Když mluvíte s druhým člověkem, také vnímáte intonaci jeho řeči, jestli má příjemný hlas, jak se u toho tváří. Jakou řečí mluví jeho tělo.

A s písmem je to to samé. Nepředává pouze informace, ale výběr fontu, který zvolíte, o Vás hodně prozradí.

  • Používáte pořád ten samý font? Držíte se v šedi a průměru. Nezvýrazníte hlavní myšlenku, nedáte textu žádný emocionální náboj.
  • Bojíte se použít výraznější písmo? Bojíte se na sebe upoutat pozornost. Proč?
  • Používáte fonty, které se Vám líbí u kolegy? Proč ne, ale styl oblečení máte také společný?

 


Podívejte se na stránky bytové architektky Julie Rawding . Co si o ní pomyslíte?julie

Já určitě, že se nebojí experimentů, sleduje trendy, hledá cesty, a umí sladit barvy. Je to divočina, ano, ale není to nuda, nuda, šeď. A tuto představu jsem si o ní udělala jen podle jedné stránky na webu.


Jakou představu si lidé udělají o Vás, když vidí Vaše prezentace, web, nebo blog?

 

Tip: Představte si, že text, který jste napsali, přednášíte. Nebo si to doma zkuste nahlas. Při čtení si dělejte poznámky do textu, v místech, kde:

predstavte si

 

Ale pozor, PRAVIDLO č.1 zní:

TEXT MUSÍ BÝT ČITELNÝ

Emoční náboj výrazným fontem dodávejte hlavním myšlenkám a nadpisům.
Pro zbytek textu použijte neutrální font, zvýrazňujte  tučným písmem, nebo kurzívou.

 

Pokud nevytváříte zrovna prezentace v PowerPointu, ale píšete ve Wordu, máte také na výběr.

Nemusíte používat jen Calibri, Ariel, nebo Times New Roman. Máme i:

mame take

 


Anketu, kterou jsem zveřejnila v srpnu na týden, a požádala své přátele a známé, ať se zúčastní a rozšíří mezi své přátele,  nakonec vyplnilo 121 lidí.

    • Různého vzdělání (vysokoškolské, středoškolské, základní)
    • různého zaměření (IT, farmacie, administrativa, HR…)
    • různých kompetencí (vrcholoví manažeři, běžní zaměstnanci, maminky na mateřské dovolené…).

Vzorek to není velký, ale ani zanedbatelný.  Co jsem zjistila?

 

  1.  Vybíráme si font?

Ano, vybíráme.

wpp

Díky bohu za to, i když ve Wordu znatelně méně než v PowerPointu. Je to dané zřejmě tím, že PowerPoint slouží k prezentacím, zatímco Word i k jednoduchým dokumentům, kde nad fonty nespekulujeme.

62% lidí se alespoň občas vymění standardní Arial, nebo Calibri za jiný font, v PowerPointu je to dokonce tři čtvrtiny dotázaných.
Z jejich otázek na konci ankety je zřejmé, že by i vybírali častěji, ale neví

  • jaké fonty jsou vhodné pro konkrétní situace?
  • které jsou IN a neokoukané?
  • kde stahovat české fonty (nejlépe zdarma)?

 

V tomto článku určitě nezodpovím všechny dotazy, k tomu není určený, ale píšu si je na seznam budoucích témat :-). Můžete se těšit.

 

  1. Jaký font nás napadne jako první?

napadnejakoprvni

Tak tady žádné velké překvapení. Klasické fonty, které  jsou, nebo byly, součástí každého balíku Microsoft Windows.

Každý zná a používá Arial, Times New Roman, nebo Calibri.

 

Arial – bezpatkové, dle ankety nejpoužívanější písmo. Zajímavé je, že tento font vznikl vlastně jako náhradník.

Je rok 1982 a světu vládne Helvetica – písmo, které je nadčasové svou neutralitou a jasnými tvary (a to bylo vytvořené na základě grotesků z konce 19.století!). Doposud se používá v celém světě a je stále oblíbené. Jenomže! Je třeba platit licenci.

Ano, a proto vznikl Arial, u kterého se licence Švýcarům neplatila. Celkem zdařile Helveticu imituje, je to písmo čisté, jednoduché, ale také okoukané a trošku nudné.

 

A aby měli lidé změnu, přišlo na svět Calibri.

Jsme už v roce 2007 a v Microsoftu se rozhodli, že dost bylo Arialu ( a Times New Roman ve Wordu), potřebujeme něco nového, méně okoukaného. Calibri je také bezpatkové písmo, mírně zaoblenější, a tak jako všechny osmileté děti, nejlépe si rozumí s počítačem a monitorem. 

 

No a Times New Roman? Přečtěte si tady, jak vznikl a co reprezentuje.
Snad jen zajímavost – v roce 2004 se stal tento font oficiálním pro veškerou vládní administrativu v USA. A to mu někteří vyčítají, že je nemoderní, ha.

 

To byly tedy fonty, které Vás první napadnou. Tedy nejznámější a nejpoužívanější. Otázkou ale je, jestli jsou také oblíbené?

 

  1. Jaké fonty jsou oblíbené?

Tak žádné velké překvapení. Vede naše známá trojka, ale pozor, na druhém místě, těsně stíhající Arial, je nový hráč.oblibeny

 

 

 

 

 

Není asi písmo, které by bylo tolik diskutované, milované a nenáviděné.
Na jedné straně opovrhované nejen designéry a znalci. Na straně druhé hojně používané ostatními (viz výsledky ankety).

Vzniklo v 90tých letech minulého století pro komiksy. Ano, do bublin, kde skvěle plnilo svou roli písma, které není vážné, není seriózní, je lehce čitelné a trošku infantilní.

Proto se opravdu nehodí ho používat pro pracovní a seriózní účely.

V Americe dokonce vzniklo hnutí BAN COMIC SANS (zakažte Comic sans) – podívejte se na video, pobavíte se.

Nevím, jestli je Comic sans opravdu nakažlivý, a v roce 2025 bude i na nápisu HOLLYWOOD, ale prosím Vás:

pokud zrovna nepíšete pozvánku na dětskou párty, nepoužívejte Comic sans

Najděte si raději jiné fonty, které mají charakter, který Vás vyjadřuje lépe.

 

Nicméně tento bod ankety ukázal, že oblíbených fontů je velká řada, každý má svého favorita. Celkem jich bylo zastoupených celých 39. Jste zvědaví, jaké to byly? Tak alespoň část z nich:

dalsi oblibene

 

  1. S patkou, nebo bez patky

Tak tady je třeba nejdříve obrázek:patkanepatka

Ano, patka (správně serif), je to, co ukončuje tahy písmena příčně (například u písmena A), a nebo svisle (např. u písmen „C“, „S“).

Často se lidé ptají, jestli je lepší používat font patkový, nebo bezpatkový. Je to jako byste chtěli znát, jestli je lepší chleba, nebo rohlíky.

Každému vyhovuje něco jiného a pro každou příležitost je vhodné něco jiného.

Záleží, zda dokument bude sloužit primárně k zobrazení na monitoru, nebo čtečkách, nebo jestli je určený k tisku, atd.

patkanepatka

Z výsledků ankety je patrné, že používáme spíše font bezpatkový, a že velké procento lidí neví, jaký rozdíl mezi jednotlivými fonty je.

 

Takže patky a bezpatky – toto téma bude mít svůj samostatný článek. Šup s ním do šuplíku.

 

  1. Kolik fontů průměrně používáte?

Potěšilo mne, že se účastníci ankety nespokojili s jedním, nebo dvěma fonty. A chválím 10%, kteří jich používají více než 5!

pocetfontu

6. Háčky a čárky

Problémy s českou diakritikou jsou velmi časté, a jako naschvál nikdy není u fontů, které se nám líbí :-). Sestavuji seznam webů, na kterých si české fonty můžete stáhnout, nebojte, podělím se s vámi.

diakritika

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tolik tedy shrnutí výsledků ankety.

 


Abych nezklamala ty z Vás, kteří mi psali o inspiraci:

 Jaké fonty jsou in:

Žebříček nejpoužívanějších fontů

  • pokud jste analytici, a rádi byste nějaký žebříček, nebo pořadí, podívejte se tady. Pro prvních 10 jsem Vám tady uvedla příklad, jak vypadají, ať neztrácíte čas hledáním, pokud si nedovedete představit, jak takový font Frutiger vypadá :-).
  • Bohužel kromě Times New Roman nenajdete z první desítky žádný font v nabídce klasické instalace MS Office.

 

Weby o typografii

  • No a pokud to myslíte vážně, inspirujte se u odborníků:

www.typomil.com

www.typo.cz

www.sazba.cz

typografie.wz.cz

 


Tento článek je shrnutím ankety. Ale nebojte, pokračování bude.

Na co se můžete těšit z tématu „Fonty“ příště:

Psychologie fontů

  • jak tedy vlastně na nás působí, který je vhodný pro jakou příležitost a proč z toho dělám takovou vědu
  • Co mají společného firmy Yahoo, Tesco, Ikea, Ford, IBM, BBC
  • Tajemství písma menu v restauraci

A v šuplíku mám ještě:

  • Skupiny fontů. K patkovým a bezpatkovým se přidají ještě další hráči jako strojový – monospace, ručně psaný – script, a další.
  • Jak identifikovat font, který Vás zaujal, ale nevíte, jak se jmenuje
  • Seznam webů, na kterých jsou ke stažení fonty zdarma
  • Jak s písmem v prezentaci pracovat
  • a mnoho dalších 🙂

 

Nenechte si je ujít na www.jaknaprezentace.cz, a nebo na FB.

andrea@grigerova.cz
Ukazuji lidem cestu jak vytvořit nevšední prezentaci v PowerPointu, aby vzbudila emoce, vtáhla účastníky do děje a zanechala jedinečný dojem. Více informací o mně najdete tady>>
Komentáře